Veebinar Hollandi ökotoodete turust

3. detsembril korraldas saatkond koostöös mahemajanduse ettevõtete katuseorganisatsiooni Organic Estoniaga järelvaatava veebinari Hollandi ökotoodete turust. Asejuht Mare Tropp ja nõunik Eve Reincke tervitasid Eesti saatkonna poolt. Hollandi ökoloogilise põllumajanduse ja toidu valdkonna tootjate ja edasimüüjate katusorganisatsiooni BIONEXT juht Michaël Wilde rääkis laiemalt ökoloogilise tootmise potentsiaalist ja selle tutvustamisest. Toiduvaldkonna haridus-, innovatsiooni ja uuringu ettevõtte Scienta Nova direktor IJsbrand Velzeboer tegi ülevaate turgu mõjutanud ökovaldkonna pettustest ja skandaalidest ning tarbija suhtumisest mahetoodetesse. JOIKi ekspordijuht Kadri Sild jagas kogemuslugu edukast sisenemisest Hollandi turule.

Mõned mõtted:

  • Mahesektor väljub COVID-19 põhjustatud kriisist tugevamana, sest pandeemia näitab vajadust muuta oma suhtumist loodusesse ja kliimamuutustesse.
  • Eesti kui mahetootja ei ole Hollandis tuntud, mistõttu turule sisenemine nõuab märkimisväärset panustamist turundusse. Samuti on vajalikud rahvusvahelised sertifikaadid tõendamaks toote vastavust nõuetele. Tarbija usalduse võitmiseks tuleb pingutada, arvestades rohepesu juhtumite rohkust.
  • Üheks võimalikuks ekspordinišiks on metsast pärit „supertoidud“, näiteks mustikas, pohl, kasemahl, must pässik jt, kuna see segment on Hollandi mahepoodides vähe esindatud. Traditsiooniliste toodete puhul suurendab ekspordivõimalusi, kui tootel on juures innovatiivne või huvitav element, mis aitab eristuda.
  • Hollandis on lihtne äri teha, sest avatud meelelaadiga hollandlased on olemuselt kaupmehed ja alati avatud ärilistele pakkumistele, samuti on nad väga otsekohesed ja väga hea inglise keele oskusega. Teistpidi tuleb arvestada, et teisel pool lauda istuvad väga head müügimehed, kui räägitakse läbi hinda ning muid tingimusi.
  • JOIKi kogemus: kuidas saada märgatud? Suurepärane toode nii seest kui väljast (pakend, head fotod), suhtluses edasimüüjaga reageerimine päeva jooksul, tähtis on jutustada oma lugu, mis jääb meelde ning eristab. Hollandi turgu iseloomustab kõrge teadlikkus looduskosmeetikast, vaadatakse põnevate brändide poole, sest ollakse küllastunud suurtest rahvusvahelistest tootjatest. Tähtis on turundus: koostöö ilutoimetajatega (nt Vogue’st joogaajakirjadeni) ja blogijatega.
  • JOIKI õppetunnid: Kuigi väiketootja võib esialgu rõõmustada iga edasimüüja kontakti üle, tasuks põhjalikult uurida võimaliku edasimüüja tausta, tooteportfelli, kliendibaasi ja turunduskanaleid. Üksiküritajast edasimüüja võib osutuda lõppkokkuvõttes pettumuseks. Edasimüügilepingu sõlmimisel tuleks tähelepanu pöörata selle lõpetamise tingimustele, et koostöö lõppemisel ei peaks oma tooteid edasimüüjalt n-ö tagasi ostma. Edasimüüja valimisel tasub lähtuda oma turunduskontseptsiooni kriteeriumitest, st valida tasub edasimüüja, kes järgib kontseptsiooni nõudeid nt toodete väljapanekul, müüjate koolitamisel.
  • Tootevalikut näeb suuremate Hollandi mahekettide kodulehtedelt https://www.ekoplaza.nl/ ja https://www.odin.nl/. Sõltumatu ja hea valikuga mahekosmeetika veebipood on  https://www.degroenedrogist.nl/en/ .